Konferencen skydes i gang af Videnskabsministeren Charlotte Sahl-Madsen, og skal man dømme efter fremmødet – ja, så er det et meget hot emne, vi skal i gang med. Jo-jo – serviceinnovation er komme for at rede os fra den brændende platform. Selv hardcore fremstillingsvirksomheder skal differentiere sig på serviceinnovation og et unikt servicekoncept. Servicefunktionen skal være produktivitetsførende og værdiskabende.
Niels Christian Nielsen, CEO Q Network, holder et utrolig spændende indlæg om professionalisering af service, som grundlag for alt serviceproduktivitet og innovation.
De 6 professionaliserings faktorer er:
- Specialiseringsfaktoren
- Uafhængighedsfaktoren
- HR faktoren
- Proces effektivitetsfaktoren
- Videns og genbrugs faktoren
- Relations og brandings faktoren
I disse revolutions tider lærte jeg om endnu en revolution – nemlig den algoritmiske revolution. Hvad søren er algoritmisk revolution? Det er i princippet automatisering af service, og eksempler kan være:
- Google: automatiseret søgning
- Banker: Pengeautomater
- Teleselskaber: Automatiseret omstilling
- eBay: Automatiserede handelstransaktioner
- Flyselskaber: Automatiseret reservation, billetkøb, indtjekning mv.
- Logistik: Automatiseret bestilling, bekræftelse, sporing og leveringskvittering
Service Platform arbejder ud fra 8 forskellige temaer – det er muligt at hente mere inspiration her http://www.serviceplatform.dk/arrangement_serviceinnovation_2011.htm
Ingen kommentarer:
Send en kommentar