Nu skal det være....

Nu skal det altså være - jeg skal altså blive fortrolig med dette her blog-halløj! Jeg har allerede gjort forskellige forsøg - oprettede min første blog i 2007 - ak'o've - ét sølle indlæg! Nej, nu må jeg se at få noget prøvet af - hvad som helst...! Skulle der så forvilde sig en enkelt læser ind, ja, så husk på, at formålet er "kun", at jeg får lært mediet og mulighederne at kende. Døm mig endelig ikke på indholdet :-)!



lørdag den 12. marts 2011

Anmeldelse af Sissel-Jo Gazan DINOSAURENS FJER

Bogen fik rigtig fine anmeldelser, da den udkom i sin tid. Af en eller anden grund er det først nu, jeg har fået fingerende i den – her på bogudsalget! Hvorfor har jeg da ikke læst den før?
Er fugle nulevende dinosaurer? Eller taler vi blot om søstergrupper forbundet via deres fælles stamform?
Ja, det er faktisk det spørgsmål historiens hovedperson, den unge alenemor og biologistuderende Anne Bella Nor, forsøger at give et svar på i sit speciale. Anna er overbevist om det første og i færd at lægge sidste hånd på sit specialeforsvar, da hendes vejleder professor Helland findes død på sit kontor. Med afbidt tunge, Annas speciale i hænderne og kroppen fyldt af parasitter. Hvilken rolle spiller den canadiske forsker og Hellands videnskabelige modstander, Clive Freeman, egentlig i forhold til Hallands død?
Da Hellands samarbejdspartner og Annes gode ven Johannes findes myrdet tager spændingen til.
Det er ”verdens mest irriterende politimand” kriminalkommissær Søren Marhauge, der skal forsøge at rede trådene ud. Han har mere end almindelig svært med at begå sig på universitetsgangene, og han beder Anna om hjælp, og dermed begynder et lyngnistrende parløb med vekslende synsvinkler, der fører læseren langt ind i fortællingens gådefulde biologi.
Sideløbende i erindringsglimt tilbage til hovedpersonernes barndom fortæller historien om forskellige former for svigt – fødselsdepression, mistede forældre, ydmygelser, latterliggørelse, ufølsomme opdragelsesmetoder, mangel på kærlighed – og hvordan disse traumer påvirker i forhold til deres nutidige relationer.
Dinosaurens fjer er en videnskabskrimi, en kærlighedshistorie og et psykologisk drama. En roman om fædre og mødre og børn og de hemmeligheder, der forpester livet.
Med andre ord en rigtig god bog – et fængende krimiplot tilsat specialviden, som man i realiteten ikke forstår så meget af med mindre man er biolog, og så de gribende skæbnes historier.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar