Opløftende læsning i søndagens JP!
Her er mærkevareguruen Martin Lindstrøm’s bud på nye forbrugertendenser, der vil markere sig de kommende år:
1. Forbrugerne er ambassadør
Budskabet er, at det er forbrugerne der driver udviklingen, og at virksomhederne ikke længere har magten over deres brand. Derfor skal man som ansvarlig virksomhedsleder have en strategi for bevist involvering af kunder og forbrugerne.
Budskabet er, at det er forbrugerne der driver udviklingen, og at virksomhederne ikke længere har magten over deres brand. Derfor skal man som ansvarlig virksomhedsleder have en strategi for bevist involvering af kunder og forbrugerne.
2. Privatlivet tilbage
Modreaktionen på internettets åbenhed, hvor vi kan google stort set alt om hinanden. Vi har allerede hørt skrækhistorier om stjålet identiteter på nettet, og vi kommer til at efterspørge systemer til at styre private informationer sikkert.
Modreaktionen på internettets åbenhed, hvor vi kan google stort set alt om hinanden. Vi har allerede hørt skrækhistorier om stjålet identiteter på nettet, og vi kommer til at efterspørge systemer til at styre private informationer sikkert.
3. Personlig branding
Har du ikke allerede din egen hjemmeside, blog eller som minimum en facebook-profil – ja, så har du nærmest ikke en identitet. Det er en trend, som allerede nu er stærk i mange grupper, men det vil kun blive mere markant og gælde for os alle. Det bliver også vejen til de gode jobs eller rettet helt nye typer af jobs.
Har du ikke allerede din egen hjemmeside, blog eller som minimum en facebook-profil – ja, så har du nærmest ikke en identitet. Det er en trend, som allerede nu er stærk i mange grupper, men det vil kun blive mere markant og gælde for os alle. Det bliver også vejen til de gode jobs eller rettet helt nye typer af jobs.
4. Jo mere global – jo mere lokal
Vi kommer til at brande lokale værdier og den kultur vi kommer af, den bliver en vigtig del af vores egen og en virksomheds identitet. Som forbruger vil vi vælge produkter og virksomheder, som vi kan identificere os med – altså valg der underbygger vores egen identitet (en del af vores personlige branding).
Vi kommer til at brande lokale værdier og den kultur vi kommer af, den bliver en vigtig del af vores egen og en virksomheds identitet. Som forbruger vil vi vælge produkter og virksomheder, som vi kan identificere os med – altså valg der underbygger vores egen identitet (en del af vores personlige branding).
5. Slut med discount
Vi vil igen have luksus, kvalitet, lækre dagligvarer og frem for alt oplevelser. Så heller lidt mindre ad gangen.
Vi vil igen have luksus, kvalitet, lækre dagligvarer og frem for alt oplevelser. Så heller lidt mindre ad gangen.
Hvorfor opløftet? Jo, da – det er da fedt at dele opfattelse af fremtiden med en guru. Når jeg kikker vores projektportefølje igennem understøttes stort alle projekterne af en eller flere af ovennævnte trends.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar