Nu skal det være....

Nu skal det altså være - jeg skal altså blive fortrolig med dette her blog-halløj! Jeg har allerede gjort forskellige forsøg - oprettede min første blog i 2007 - ak'o've - ét sølle indlæg! Nej, nu må jeg se at få noget prøvet af - hvad som helst...! Skulle der så forvilde sig en enkelt læser ind, ja, så husk på, at formålet er "kun", at jeg får lært mediet og mulighederne at kende. Døm mig endelig ikke på indholdet :-)!



torsdag den 14. april 2011

Taler du ressourcesprog eller mangelsprog?


En meget klog kvinde har introduceret mig til helt nye begreber – ressource- og mangelsprog – og hvilken forskel!
At vores sprog skaber vores virkelighed omhandler både vores egne indre dialoger og den måde, vi kommunikerer på.
Taler vi om det halvtomme glas eller det halvfulde glas er et eksempel på, om vi har et mangelsprog eller et ressourcesprog. Mangelsproget er karakteriseret ved, at vi taler om det, der ikke er, det vi ikke vil og det der ikke virker. Ressourcesprog er derimod kendetegnet ved at være ressourcefyldt med fokus på det, der er og det vi vil. Måske du har prøvet at stå sammen med en anden person og kigget ud ad et vindue med en fantastisk smuk udsigt, og du har sagt “Er det dog ikke en flot udsigt” og vedkommende så har tilføjet “Jo, men trænger ruderne ikke til at blive pudset”.
Hvordan taler du? Hvordan taler dine kollegaer? Og hvordan taler din partner?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar