Nu skal det være....

Nu skal det altså være - jeg skal altså blive fortrolig med dette her blog-halløj! Jeg har allerede gjort forskellige forsøg - oprettede min første blog i 2007 - ak'o've - ét sølle indlæg! Nej, nu må jeg se at få noget prøvet af - hvad som helst...! Skulle der så forvilde sig en enkelt læser ind, ja, så husk på, at formålet er "kun", at jeg får lært mediet og mulighederne at kende. Døm mig endelig ikke på indholdet :-)!



søndag den 27. februar 2011

Anmeldelse af Henrik Nordbrandts KELDBY SLAGTEREN

En krimi i pixi-format – perfekt størrelse til lommen eller tasken på rejsen eller i ferien. Undertitlen er ET JULEMYSTERIUM, og historien er passende delt i 25 små kapitler.
Handlingen tager sin begyndelse den 30. november, hvor Jan Lyngkvist forsvinder fra sit hjem på Møn. I hans stue finder politiet store mængder blod og en seddel med en dødstrussel på tyrkisk. David Staub, der hentes fra København til Stege for at undersøge sagen, beder Elif Kavak, der er retsmediciner, smuk, langbenet, barmfager og uægte blondine af tyrkisk herkomst, om assistance. Det viser sig, at Elif har mødt Jan Lyngkvist i Istanbul, da han var udstationeret for Udenrigsministeriet, og indhentede oplysninger om PKK.

Efterhånden som vi kommer frem i historien, oprulles en grum historie om en drengebande, der spredte skræk og rædsel i skolegården i 1950’ernes Stege. Det viser sig også, at andre er forsvundet på øen, og da der pludselig begynder at blive leveret afkogte kranier og knogler med personlige hilsner rundt omkring på udvalgte adresser i byen, bliver det ekstra spændende, og hvordan er forbindelsen til Jan Lyngkvist?

Selvom KELDBY SLAGTEREN langt fra er den bedst krimi, jeg har læst, er den både uhyggelig og grum. Dog kommer man aldrig rigtigt ind under huden på den kølige og rapkæftede Elif, der hader alt ved den danske jul, og det går til tider meget stærkt, når forbrydelserne opklares i de korte kapitler.
På Krimifan har jeg givet den tre krimihjerter - blev alligevel grebet af spændingen – kunne ikke slippe den før jeg var færdig. Se i øvrigt http://www.krimifan.dk/?tag=keldby-slagteren!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar