Nu skal det være....

Nu skal det altså være - jeg skal altså blive fortrolig med dette her blog-halløj! Jeg har allerede gjort forskellige forsøg - oprettede min første blog i 2007 - ak'o've - ét sølle indlæg! Nej, nu må jeg se at få noget prøvet af - hvad som helst...! Skulle der så forvilde sig en enkelt læser ind, ja, så husk på, at formålet er "kun", at jeg får lært mediet og mulighederne at kende. Døm mig endelig ikke på indholdet :-)!



søndag den 14. oktober 2012

Æble, æble, æble – sund, -rund, -mund ….!

Uhmmm - æbler ......!
Den anden dag læste jeg en artikel i Foodculture.dk, der fortalte, at hvert år ligger æbler og pærer til en værdi af 50 mio. kr. i supermarkedspriser og rådner op i de danske haver i stedet for at blive spist. En vurdering Landbrug & Fødevarer har foretaget. Endvidere fortæller artiklen, at man kan indlevere sine æbler til et mosteri – f.eks. Ørbæk Mosteri, hvor man modtager en liter æblejuice, der er mostet på forhånd, for hver 10 kilo æbler der afleveres. Ørbæk Mosteri overtager så de indleverede æbler til deres daglige æblemost-produktion. Læs selv artiklen her.
Jeg har rødder i Æblets by – Rødding, og elsker de skønne æbler, og glædes over alle de æble aktiviteter, der er gang i – der kan du komme med dine æbler, og selv moste dem, så det er dine egne æbler, du byder på, når du skænker et glas æblemost. Besøg Æblets By - et besøg vær!

Jeg har også æbletræer i haven, og i dag har jeg samlet en stor spand nedfaldsæbler, og de blev til et rigtigt søndagshygge-dessert-måltid – nemlig gammeldags æblesuppe – serveret i det arvede bedstemors service. Æblesuppen er et lækkert alternativ til en gammeldags æblekage.
 Gammeldags æblesuppe (til ca. 4 personer)
Ca. 1 kg æbler fra haven eller de sidste i posen, der er blevet lidt kedelige
1 liter vand
Ca. 100 g økologisk rørsukker eller efter smag1 økologisk citron1 stang økologisk vanilje
Tilbehør: Flødeskum, tvebakker eller søndagsudgavens makroner

Skræl æblerne, befri dem for kernehuse og skær dem i både eller tynde skiver. Kog dem møre med vand, sukker, citronskaller (tips: sørg for de er så store, at de er nemme at fiske op igen inden suppen skal blendes) og flækket vaniljestang (tips: gem altid vaniljestængerne, når du har brugt kornene – de er fine at koge med som ekstra). Blend suppen eller pres den gennem en sigte og hæld den tilbage i gryden. Smag til med citronsaft og evt. lidt mere sukker. Serveres med flødeskum og tvebakker eller søndagsudgaven – makroner.
Velbekomme!

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar