Karriere – hvad er det egentlig??
Det er i dette tilfælde overskriften for alt det jeg har lavet, og samtidig fået penge for. Heldigvis har jeg langt hen ad vejen fået penge for at lave rigtig meget af det, der interesser mig, og som jeg brænder for – nemlig udvikling, innovation, kommunikation, nye medier, og meget andet af samme skuffe!
Nedenfor har jeg listet lidt af de mange spændende opgaver med udgangspunkt i de virksomheder, der har betalt min løn.
Direktør FoodLife A/S (2010 – d.d.)
FoodLife Holstebro A/S har fokus på sundhed og fødevarer, udvikling og innovation, med det formål at skabe fundamentet for nye arbejdspladser inden for fødevare- og sundhedsområdet i Holstebro Kommune.
Visionen for FoodLife er at fremme Holstebro-områdets fødevare- og sundhedssektor, og der arbejdes ud fra ønsket om at:
- skabe nye forretningsmuligheder i ”spændingsfeltet” mellem fødevare- og sundhedsområdet
- skabe en forbedret tilgængelighed til den gode, sunde og lokalproducerede råvare
- skabe nye muligheder i offentlig og privat samarbejde
- skabe nye muligheder for fødevareproduktion bl.a. gennem en videreudvikling af klyngetankegangen
Ét af fokusområderne for udvikling af områdets fødevare- og sundhedsklynge er en specialiseret rådgivning inden for kost og ernæring ud fra nogle definerede FoodLife principper. Disse principper bygger grundlæggende på de 8 kostråd, samt retningslinjerne for Ny Nordisk Hverdagsmad, der fokuserer på mad som er produceret ud fra principperne om bæredygtighed og kulinarisk kvalitet.
Innovationsdirektør hos Tulip Food Company (2007-2010)
Tulip er en førende dansk fødevarevirksomhed, der står bag en række kendte danske mærkevarer, som udover Tulip blandt andre omfatter, GØL, STEFF-HOULBERG, MOU og DEN GRØNNE SLAGTER.
I Danmark sælger Tulip både til detailhandlen, food service og fast food, indenfor en lang række kategorier – pølser, salami, pålæg, konserves, kødkomponenter, bacon, topping, supper og færdigretter.
Ansvarsområdet omfatter ledelse af innovationsafdelingen bestående af i alt 11 personer - 3 udviklingschefer, 2 projektledere/koordinatorer og 1 applikationsafdeling/ testcenter, bestående af 1 leder samt 5 produktudvikler.
Arbejdsopgaverne omfatter bl.a.:
- Personaleledelse og administration
- Forretnings- og produktudvikling indenfor de forskellige kategorier og generelt
- Trendstudie og definition af fokus områder indenfor forbrug og forbrugeradfærd
- Brugerdrevet innovation og herunder også udvikling af nye metoder bl.a. gennem forbrugerpanel, idétorv samt socialemedier (bl.a. facebook)
- Tværfaglig innovation og kompetenceudvikling i samarbejde med marketing og via struktureret innovationsprocesser
- Udviklingsprojekter med eksterne partner, herunder også OPI/OPS projekter, bl.a. udvikling af løsninger til institutionsbespisning i samarbejde med Faaborg Midtfyn Kommune
Innovationschef hos Rose Poultry A/S (2002-2007) (fungerende personalechef i perioden okt.06 til jan.07)
Rose Poultry er Danmarks største fjerkræslagteri med i alt ca. 1300 medarbejder. Der slagtes daglig ca. 300.000 kyllinger på de 3 produktionssteder i Vinderup, Skovsgaard og Padborg. Der omsættes for ca. 1,5 mia. kr. årligt. Der var reference fra en marketingassistent og en produktudvikler.
Ansvarsområde og arbejdsopgaver omfattede følgende:
- Tværfaglig innovation, kompetence- og organisationsudvikling gennem tænketanken ROSElab
- Brugerdrevet innovation bl.a. gennem forbrugerpanel og kundekontakt
- Konceptudvikling gennem struktureret innovationsprocesser og trendstudie
- Strategisk planlægning herunder udviklings- og markedsplaner
- Planlægning, gennemførelse og opfølgning af marktingaktiviteter på primært det danske og svenske marked infor detail- og catering.
- Projektledelse, herunder udvikling af marketingmaterialer og kampagner, produkt- og emballageudvikling, mv.
- Projektledelse i forbindelse med gennemførelse af diverse messer – såvel internationale som nationale
- Salgsstøttemateriale såvel print som digital
- Internet og intranet
- Kontakt til reklamebureauer, fotograf, trykkeri mv.
- Markedsanalyser via bl.a. AC Nielsen data, produkttest, forbrugerpanel, desk-research.
- Kommunikation, annoncering og mediaplanlægning.
Royal Greenland Scandinavia A/S (1991-2002)
Royal Greenland Scandinavia A/S er datterselskab af Royal Greenland A/S. Royal Greenland A/S er 100% eget af det Grønlandske Hjemmestyre og har i alt ca. 2500 medarbejder. Royal Greenland Scandinavia har en omsætning på ca. 450 mio. og har 16 ansatte. Royal Greenland er verdens største producent af de eftertragtede koldvandsrejer. Royal Greenland Scandinavia markedsfører og sælger et bredt sortiment inden for fisk og skaldyr – dybfrossen såvel som køl.
Marketingchef/Regional Marketingchef (1993-2002)
Fra 1993 til i dag har jeg arbejdet som henholdsvis Marketingchef og som Regional Marketingchef for Royal Greenland Scandinavia med reference til den administrerende direktør for Royal Greenland Scandinavia. Jeg har reference fra 1 – 2 marketingassistenter og 2 DTB’er.
Mit ansvarsområde og arbejdsopgaver omfatter følgende:
- Strategisk planlægning og markedsplaner.
- Planlægning, gennemførelse og opfølgning af marktingaktiviteter på det danske, svenske, norske og finske marked indenfor detail- og catering.
- Projektledelse, herunder udvikling af marketingmaterialer og kampagner, produkt- og emballageudvikling, mv.
- Projektledelse i forbindelse med gennemførelse af diverse messer i Skandinavien.
- Salgsstøttemateriale såvel print som digital
- Internet og intranet
- Kontakt til reklamebureauer, fotograf, trykkeri mv.
- Loyalitetsprogrammer, databasemarkedsføring og DM-program.
- Markedsanalyser via bl.a. AC Nielsen data, produkttest, forbrugerpanel, desk-research.
- Kommunikation, annoncering og mediaplanlægning.
Fra 1995 til udgangen af 1999 har jeg deltaget aktivt i opstarten af Foreningen Fiskebranchen samt den store generiske markedsføringskampagne for fisk og skaldyr. Dette arbejde foregik bl.a. via deltagelse i Fiskebranchens Marketingudvalg. Så jeg var faktisk med til at "føde" Minna & Gunner!
Produktchef (1991-1993)
I denne periode var jeg produktchef ved Royal Greenland International med reference til marketingchefen. Mine arbejdsopgaver var bl.a. følgende:
- Planlægning, gennemførelse og opfølgning af marktingaktiviteter på cateringmarkedet internationalt.
- Strategisk planlægning og markedsplaner.
- Projektledelse, herunder udvikling af marketingmaterialer og kampagner, produktudvikling, mv.
- Kontakt til reklamebureauer, fotograf, trykkeri mv.
- Loyalitetsprogrammer, databasemarkedsføring og DM-program.
Samlet for begge jobs har jeg bl.a. opnået følgende resultater:
- Etableret en inspirationsklub på cateringsegmentet med i dag ca. 4000 medlemmer i Danmark. Denne inspirationsklub var den første af sin art, da den blev dannet i 1992. I dag er inspirationsklubben etableret eller under etablering i de øvrige skandinaviske lande med bl.a. 2500 medlemmer i Sverige. I Sverige er inspirationsklubben helt unik.
- Udviklet en Rejeskole, som bruges til at uddanne kunderne i produktgruppen rejer, specielt i Sverige, hvor fusk med produkterne er et stort problem. Konceptet anvendes i alle skandinaviske lande og nu også internationalt.
- Etablere Royal Greenland som en mærkevare i Sverige.
- Øget kendskabet til Royal Greenland mærket i DK fra ca. 40% til 91%.
- Med succes taget initiativ til og gennemført flere co-promotions kampagner rette mod både detail- og cateringsektoren. Samarbejdspartnerne har bl.a. været Arla, Hatting, Daloon, Danish Prime og Paradiso.
A/S Nordchoklad (1989 – 1991)
A/S Nordchoklad producerede og solgte sukker- og chokoladekonfekture. A/S Nordchoklad var svensk ledet og eget af KF, FDB og NKL. I Danmark var der 25 medarbejder i salgsselskabet.
Produktchef
Med reference til direktøren for det danske salgsselskab samt den skandinaviske salgsdirektør havde jeg følgende arbejds- og ansvarsområder:
- Produkt- og emballageudvikling.
- Sortimentsstyring, udvikling og afvikling.
- Planlægning, gennemførelse og opfølgning af marktingaktiviteter på det danske marked.
- Strategisk planlægning, markeds- og salgsplaner.
- Kontakt til reklamebureauer mv.
- Markedsanalyser via bl.a. AC Nielsen data, produkttest, mv.
- Kommunikation, annoncering og mediaplanlægning.
Under et 5 måneders ophold på hovedkontoret i Sverige gennemførte jeg bl.a. en gennemgribende sortimentssanering for hele Skandinavien med 40% reduktion af antallet af varenumre til følge. Herudover stod jeg for opbygning af et skandinavisk kampagneopfølgningssystem til måling af effekten af kampagne.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar