Nu skal det være....

Nu skal det altså være - jeg skal altså blive fortrolig med dette her blog-halløj! Jeg har allerede gjort forskellige forsøg - oprettede min første blog i 2007 - ak'o've - ét sølle indlæg! Nej, nu må jeg se at få noget prøvet af - hvad som helst...! Skulle der så forvilde sig en enkelt læser ind, ja, så husk på, at formålet er "kun", at jeg får lært mediet og mulighederne at kende. Døm mig endelig ikke på indholdet :-)!



søndag den 15. januar 2012

Verdens bedste og nemmeste brød

Langtidshævet - bagt i støbejernsgryde
Findes der noget bedre end at stå op søndag morgen til duften af nybagt brød og ny brygget kaffe?

Sikkert – men det er da lækkert på morgenbordet – suppleret med blødkogte æg og friskpresset juice.

Gode oplevelser og erfaringer skal deles, så her kommer opskriften på det super lækre brød, der er langtidshævet og bagt i forvarmet emalje-/støbejernsgryde.

Resultatet – et brød der til forveksling kunne være bagt i stenovn.

Ingredienser:
  • 1 lille klump gær (på størrelse med en ært)
  • 7,5 dl vand
  • 1½ – 2 spsk. salt
  • 200 g durummel
  • 800 g hvedemel (erstat evt. en tredjedel med en grovere meltype)

Rør gær og salt ud i vandet. Tilsæt derefter melet. Rør dejen sammen og lad den hæve overdækket i skålen i mindst 12 timer ved stuetemperatur. Formdejen til en løs kugle på et meldrysset bord, og lad den hæve yderligere 1½ -2 timer i en meldrysset skål. Tænd ovnen på 250° og anbring støbejernsgryden med låg i ovnen. Lad den stå mindst 30 min til den er glohed. Drys mel i bunden og lemp dejen over i gryden. Læg låg på og bag i 45 min. Tag derefter låget af og bag brødet yderligere i 15 min., eller til skorpen er smuk mørk gylden. Tag brødet ud af ovnen, og vip det ud af gryden – lad det køle lidt på en rist, inden det serveres på det lækre morgenbord.
Velbekomme – bestemt arbejdet vær!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar